måndag 9 april 2012

Dagens tre blogginlägg

Inlägg i dagens bloggar rör en mycket gammal monolog Kaninen & Rovdjuret som fått avgörande betydelse för mitt skapande och presenteras i bloggen Författare. Denna monolog har också haft avgörande betydelse för den teori som jag kommit att utveckla, Livskompassen och den pedagogiska metod jag idag använder.

Börje Peratt - författare: Kaninen & Rovdjuret

Det blir naturligt att också under Utforskaren presentera andra steget i "Om Medvetandets Uppkomst", del två i trilogin som heter 12 Sinnen (Boken).

Utforskaren om 12 Sinnen

Tredje inlägget är under bloggen Debatt och tar upp det ursprungliga humanistiska manifestet som förvanskades av internationella Humanistunionen. När jag nu tagit mig lite tid att granska det utifrån den kunskap jag samlat på mig så kan man förstå hur lätt det var att förvandla det ursprungligen religiösa manifestet till dagens ateism.

Börje Peratt - Debatt: Kritik av Humanist Manifesto 1 (1933)

Men kampen gäller inte bara att återupprätta humanismen utan humaniora som akademiskt ämne.

Athena, det humanistiska manifestet i Humaniora


Börje Peratt